ID |
17 |
Exportovat do otisku |
Ano |
Název trendu |
Sdílení služeb ve veřejné správě |
Anglický název trendu |
IaaS, SaaS, PaaS |
Typ trendu |
Trend |
Kategorie první úrovně |
Sdílení dat a služeb |
Kategorie druhé úrovně |
Politický charakter |
Způsobilost pro NIPI |
Využití sdílených služeb veřejné správy pro NIPI (dobrovolně) po změnách legislativy pak povinně. Potenciál snížení nákladů při budování NIPI. Sdílení služeb obecně, zvýšení efektivity, dostupnosti služeb atd. |
Zkrácený popis trendu |
Jednotlivé trendy mohou GISTR a rozvoj NIPI dále ovlivnit tím, že před nalezením konečných technologických řešení by měly nakupovat a sdílet služby označované jako SaaS (využití SW aplikace u jiného subjektu jako služby pro dílčí zásahy do katalogizovaných dat (např. spisová služba)), PaaS (využití jiné platformy jako služby (např. databáze jako služba)), IaaS (využití jiné infrastruktury jako služby (např. fyzický server v cloudu). |
Popis trendu |
Již v roce 2007 stanoveno pět prioritních oblastí Strategie eGON: Základní registry a identifikace, Univerzální kontaktní místo, Zaručená a bezpečná elektronická komunikace mezi úřady a stejně tak mezi občanem a úřadem (zde vytvořeny sdílené služby ve VS – Služby veřejné správy (Sociální dávky, důchody, zdravotní pojištění, průkazy totožnosti atd.); Služby informační společnosti (Poskytnutí referenčních údajů, ověření identity, zaručené podání a doručení atd.); Služby IT platforem (Hosting, housing, SaaS, PaaS atd.); Služby komunikační infrastruktury (VPN, VPN MPLS, propojení sítí)), Vlastní služby pro informační společnost a Digitalizace datových fondů a jejich archivace.
Existuje Metodika eGC a Kalkulátor, který slouží VS pro posouzení ekonomické výhodnosti řešení on-premise vs. Cloud. Kalkulátor je univerzální pro IaaS, PaaS a SaaS a pracuje s dostupnými tržními nebo předpokládanými cenami v daném čase a místě. Konečné rozhodnutí je vždy na uživateli kalkulátoru, která varianta je ekonomicky výhodná pro daný projekt.
Je formulována ideová architektura služeb informační společnosti v roce 2020 jako: Služby veřejné správy po provedené procesní optimalizaci (procesy veřejné správy) jsou podporovány orchestrovaným katalogem eGon (služby informační společnosti)i pro všechny klíčové jednotlivé výkonné procesy ve službách VS a eGon služby jsou vždy dostupné prostřednictvím agendových informačních systémů a publikační portálovou vrstvu opřenou o Portál veřejné správy, Czech POINT a datové schránky, federované z hlediska identity s dalšími specializovanými portály ve veřejné správě.
|
Časový horizont |
Do 2 let |
Časový horizont, popis |
|
Omezení |
|
Zdroje informací |
Již v roce 2007 stanoveno pět prioritních oblastí Strategie eGON: Základní registry a identifikace, Univerzální kontaktní místo, Zaručená a bezpečná elektronická komunikace mezi úřady a stejně tak mezi občanem a úřadem (zde vytvořeny sdílené služby ve VS – Služby veřejné správy (Sociální dávky, důchody, zdravotní pojištění, průkazy totožnosti atd.); Služby informační společnosti (Poskytnutí referenčních údajů, ověření identity, zaručené podání a doručení atd.); Služby IT platforem (Hosting, housing, SaaS, PaaS atd.); Služby komunikační infrastruktury (VPN, VPN MPLS, propojení sítí)), Vlastní služby pro informační společnost a Digitalizace datových fondů a jejich archivace.
Existuje Metodika eGC a Kalkulátor, který slouží VS pro posouzení ekonomické výhodnosti řešení on-premise vs. Cloud. Kalkulátor je univerzální pro IaaS, PaaS a SaaS a pracuje s dostupnými tržními nebo předpokládanými cenami v daném čase a místě. Konečné rozhodnutí je vždy na uživateli kalkulátoru, která varianta je ekonomicky výhodná pro daný projekt.
Je formulována ideová architektura služeb informační společnosti v roce 2020 jako: Služby veřejné správy po provedené procesní optimalizaci (procesy veřejné správy) jsou podporovány orchestrovaným katalogem eGon (služby informační společnosti)i pro všechny klíčové jednotlivé výkonné procesy ve službách VS a eGon služby jsou vždy dostupné prostřednictvím agendových informačních systémů a publikační portálovou vrstvu opřenou o Portál veřejné správy, Czech POINT a datové schránky, federované z hlediska identity s dalšími specializovanými portály ve veřejné správě. |
Požadavky na datové zdroje |
Dostupnost, důvěrnost, integrita a nejvyšší bezpečnost všech služeb. |
Požadavky na parametry služeb |
Ano – viz materiál eGC. |
Požadavky na typy služeb |
Zákon 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy.
Zákon 111/2009 Sb., o základních registrech.
Zákon 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. |
Požadavky na legislativu |
Ano – viz materiál eGc. |
Požadavky na organizační zajištění |
Ano – viz materiál eGc. |
Požadavky na metodiky, postupy |
Ano – viz materiál eGc. |
Požadavky na lidské zdroje |
NIPI musí být jednoznačně budována na principu sdílených služeb a řešena plně v souladu s materiály eG VS ČR. Mimo jiné příležitost pro snížení nákladů na budování NIPI a zajištění bezpečnosti a dostupnosti. Zajištění sdílení služeb mezi IS a GIS. |
Závěr / Dopad na NIPI |
Vypracování podrobné analýzy. |
Doporučení dalších kroků |
Vypracování podrobné analýzy |
Doporučení dalších kroků, popis |
Vypracování podrobné analýzy a účast realizátorů GIST (PVPI) v pracovních skupinách či orgánech eGC. |
Poznámka |
|
Datum vytvoření / poslední aktualizace karty trendu |
10.08.2019 00:00 |
Autor karty trendu (odborný garant) |
Administrátor Katalogu
|
Editor |
|
Datum vytvoření záznamu |
10.08.2019 10:48 |
Záznam vytvořil/a |
Administrátor Katalogu
|
Datum aktualizace |
|
Záznam aktualizoval/a |
|