ID |
1025 |
Exportovat do otisku |
Ano |
Název trendu |
Autonomní železniční doprava |
Anglický název trendu |
Autonomous railway transportation |
Typ trendu |
Rozvojový program |
Kategorie první úrovně |
Technologický pokrok |
Kategorie druhé úrovně |
Manažerský charakter |
Způsobilost pro NIPI |
Rozvoj aplikací inteligentních transportních systémů v rámci trendu Dopravy 4.0 |
Zkrácený popis trendu |
S omezenou kapacitou železniční dopravní cesty, nástupem dispečerské centralizace
Využití nejen v nově budovaných trasách metra. |
Popis trendu |
Jízda vlaků bez strojvedoucích označovaná také jako „autonomní jízda“ vyžaduje bezpečné řešení, které je podmíněno jak traťovými autonomními systémy, tak i autonomně se chovajícími vozidly. Na většině tratí, kde by takové jízdy připadaly v úvahu, nejsou dnes vhodné traťové technologie a budou zapotřebí masivní investice do „infrastruktury budoucnosti“. Vozidla musí být v trvalém kontaktu s řídícím centrem pomocí bezdrátové telekomunikační bezpečné sítě. S největší pravděpodobností to bude muset být nová speciální síť. Pro nasazení v praxi je třeba podporovat rozvoj v oblasti digitální sdělovací a zabezpečovací techniky včetně přesné lokalizace vlakové soupravy v rámci železniční sítě.
Dnes již existuje první legislativní návrh, který schválila vláda a směřuje zejména k využití autonomní železniční dopravy v rámci nově budované trasy metra D v Praze. Její obecné vyznění ale otevírá možnost širšího využití. |
Časový horizont |
Aktuálně řešen v ČR |
Časový horizont, popis |
Aktuální trend. Ve světě v současnosti již řešeno (zejména technologie). V ČR horizont do 20 let. První legislativní návrh v roce 2018. |
Omezení |
Omezení na NIPI nejsou v současné době známa. |
Zdroje informací |
1) http://www.digilegislativa.cz/2018/06/ve-snemovne-je-navrh-zakona-o.html; 2) ISO/DIS 20524-1 Intelligent transport systems -- Geographic Data Files (GDF) -- GDF5.1 -- Part 1: Application independent map data sharedbetweenmultiplesources; 3) MD |
Požadavky na datové zdroje |
Nové typy dat o železniční infrastruktuře a jejím okolí. |
Požadavky na parametry služeb |
Vysoká dostupnost, velkokapacitní úložiště, vysoká přenosová rychlost, specifické služby. |
Požadavky na typy služeb |
Specifické požadavky neidentifikovány. |
Požadavky na legislativu |
266/1994 Sb. - Zákon o dráhách.
133/2005 Sb. - Nařízení vlády o technických požadavcích na provozní a technickou propojenost evropského železničního systému.
|
Požadavky na organizační zajištění |
Specifické požadavky neidentifikovány. |
Požadavky na metodiky, postupy |
Specifické požadavky neidentifikovány. |
Požadavky na lidské zdroje |
Ve specifické oblasti studie vhodné zařazení. |
Závěr / Dopad na NIPI |
Nové typy prostorových dat a požadavky na její kvalitu a dostupnost. Propojeno s automatizací a robotizací. Pro provoz bude zapotřebí vysoce přesných dat a informací, přenášených v reálném čase o příslušné infrastruktuře. Pro tyto potřeba bude nutné mít ověřená data a informace. |
Doporučení dalších kroků |
Počkat |
Doporučení dalších kroků, popis |
Sledovat. Spolupráce s MD a případné vypracování podrobné analýzy. |
Poznámka |
|
Datum vytvoření / poslední aktualizace karty trendu |
10.08.2019 00:00 |
Autor karty trendu (odborný garant) |
Administrátor Katalogu
|
Editor |
|
Datum vytvoření záznamu |
01.09.2019 20:27 |
Záznam vytvořil/a |
Administrátor Katalogu
|
Datum aktualizace |
|
Záznam aktualizoval/a |
|