ID |
1013 |
Exportovat do otisku |
Ano |
Název trendu |
Autonomní řízení (autonomní mobilita) |
Anglický název trendu |
Autonomous road transportation (Automated road transportation system) |
Typ trendu |
Inovace |
Kategorie první úrovně |
Technologický pokrok |
Kategorie druhé úrovně |
Manažerský charakter |
Způsobilost pro NIPI |
Inovace v kontextu trendu Doprava 4.0 např. nasazení technologií přesného rozpoznávání okolí (hran cest). |
Zkrácený popis trendu |
V rámci nástupu a rozvoje autonomního řízení v silniční dopravě budou kladeny nové nároky na data a mapy, kdy stávající chápání navigačních map musí být zcela změněno a nahrazeno novým řešením. Výrobci aut vyvíjejí systémy pro navigaci vozidla podle přesného rozpoznání svého okolí (na principu HD kamer, radarů a zejména systémů LIDAR), nikoliv na principu GPS. |
Popis trendu |
Pro autonomní vozidla musí vzniknout zcela nová generace tzv. „HD“ map, map ve vysokém rozlišení. A ještě přesněji “3D HD map”, které budou obsahovat informace i o nejbližším okolí zmapované dopravní infrastruktury, jako je třeba přesná poloha jízdních pruhů, včetně jejich směrů a křižovatek, zanesené dopravní značky, informace o překážkách a nebezpečích, informace o semaforech, dále pak o vjezdech a výjezdech do garáží, o místech, kde se dají přejet tramvajové ostrůvky, o parkovacích stáních částečně či zcela na chodníku atd. A to vše ve vysoké přesnosti a ideálně online aktualizaci. Tyto HD mapy bude pravděpodobně doplňovat tzv. systém “Car2X” tj. online informace a komunikace s dalšími účastníky provozu, a to včetně infrastruktury např. semaforů, přejezdů, bran atd.
Příkladem současných aktivit na poli infrastruktury může být projekt C-Roads, který koordinuje ministerstvo dopravy a podílí se na něm osm hlavních partnerů – AŽD Praha, ČVUT, IntensCorporation, O2 Czech Republic, T-Mobile, ŘSD, SŽDC a Brněnské komunikace. V rámci projektu budou v letech 2017 až 2020 nasazeny takzvané C-ITS systémy na dálnicích D1, D5, D11, ale i ve městech a městské hromadné dopravě nebo na železničních přejezdech. C-ITS je zařízení, které přímo komunikuje s ostatními jednotkami, jež jsou instalované v rámci dopravní infrastruktury a v okolních vozidlech.
Řada velkých automobilek vstoupila do tradičních producentů dat a map pro navigační systémy a začala vyvíjet svá řešení (např. společný projekt automobilek Mercedes, BMW a Audi, které od společnosti Nokia převzali společnosti HERE). Tímto příkladem lze demonstrovat, jakou váhu toto téma pro automobilky dnes má.
Akční plán autonomního řízení, který je zpracováván na základě Usnesení Vlády České republiky ze dne 11. října 2017 č. 720 o Vizi autonomní mobility.
Návrh se mimo jiné týká konkrétních opatření v oblasti dopravní a technické infrastruktury, a to primárně silniční. Stanovuje postup pro její přípravu s ohledem na provoz autonomních vozidel zahrnující vytvoření katalogu testovacích oblastí pro autonomní vozidla v běžném silničním provozu, přípravu metodického pokynu pro dopravní značení, vypracování harmonogramu přípravy pozemních komunikací a metodiky pravidel provozu pro různé typy pozemních komunikací. Zároveň se věnuje konkrétnímu postupu v oblastech nezbytných pro zavádění autonomní mobility, jako jsou datové komunikační sítě, určování polohy prostřednictvím GNSS systému či problematice mapových podkladů.
|
Časový horizont |
Do 5 let |
Časový horizont, popis |
Aktuální trend. Ve světě v současnosti již řešeno (zejména technologie). V ČR horizont do 5 let. Legislativní hledisko doposud neřešeno. Do 20 let. |
Omezení |
Etické mapování. |
Zdroje informací |
1)http://c-roads.cz/; 2) MD; 3) Škoda Auto; 4) Tesla Inc.; 5) Akční plán autonomního řízení |
Požadavky na datové zdroje |
Vznik zcela nových typů HD map. Celé spektrum nových datových sad. |
Požadavky na parametry služeb |
Viz Akční plán autonomního řízení. |
Požadavky na typy služeb |
Viz Akční plán autonomního řízení. |
Požadavky na legislativu |
Viz Akční plán autonomního řízení. |
Požadavky na organizační zajištění |
Viz Akční plán autonomního řízení. |
Požadavky na metodiky, postupy |
Viz Akční plán autonomního řízení. |
Požadavky na lidské zdroje |
Specifická potřeba na existenci expertů v dané oblasti. Potřeba existence expertů pro řešení technologických problémů. Všeobecné povědomí o potřebách pro tuto oblast rozvoje s potřebou specializace pro specifické studijní obory. Další podrobnosti viz Akční plán autonomního řízení. |
Závěr / Dopad na NIPI |
Nutná reakce na požadavek 3D HD map. |
Doporučení dalších kroků |
Vypracování podrobné analýzy |
Doporučení dalších kroků, popis |
Viz Akční plán autonomního řízení. |
Poznámka |
|
Datum vytvoření / poslední aktualizace karty trendu |
10.08.2019 00:00 |
Autor karty trendu (odborný garant) |
Administrátor Katalogu
|
Editor |
|
Datum vytvoření záznamu |
01.09.2019 19:59 |
Záznam vytvořil/a |
Administrátor Katalogu
|
Datum aktualizace |
|
Záznam aktualizoval/a |
|