ID |
113 |
Export do otisku |
Ano |
Název životní události |
Nespokojenost s veřejnou dopravou
|
Popis životní události |
Připomínky se týkají zajištění dopravní obsluhy území, návaznosti spojů veřejné dopravy, dodržování jízdních řádů a dodržování přepravního řádu. |
První úroveň životní události |
Doprava |
Druhá úroveň životní události |
Veřejná doprava |
Je pro zajištění životní události použit datový zdroj? |
Ano |
Je výstupem životní události datový zdroj? |
Ne |
Dopad na NIPI |
ANO |
Požadavky na datové zdroje |
|
Požadavky na parametry služeb |
|
Požadavky na typy služeb |
Vyhledávací - např. pro lokalizaci a určení daného místa řízení; vyhledání příslušné linky či spoje; vyhledání zastávky
Prohlížecí - např. pro seznámení se se systémem veřejné dopravy v daném místě, tarifní zóny v integrovaných dopravních systémech regionů
Stahovací - např. distribuce prostorových dat formou otevřených dat – trasy linek a spojů, zastávek veřejné dopravy atd.
Geoprocessingové - např. vyhledání trasy (spoje z místa A do místa B se zadáním různých parametrů – času, typu cestujícího – např. rodiče s kočárkem/cestující s kolem) atd. |
Požadavky na legislativu |
|
Požadavky na organizační zajištění |
|
Požadavky na metodiky, postupy |
|
Požadavky na lidské zdroje |
|
Poznámka |
Obecně lze pro tuto ŽS předpokládat využití těchto funkcí: lokalizace místa, zobrazení mapy, generování nových geodat, zvýšené požadavky na jiná geodata nebo geoslužby, prostorové modelování.
Evidence linek a spojů veřejné dopravy. V řadě případů i lokalizace – vedení těchto linek a spojů jako geografické databáze. Využití těchto dat pro optimalizaci a modelování veřejné dopravy, která je dnes většinou koordinována na krajské úrovni jejím organizátorem. Informace o poloze daného dopravního prostředku. Informace o zpožděních či mimořádných událostech. Zpětně lze díky elektronické evidenci prodeje jízdenek (a systému plateb této veřejné služby) zjistit obsazenost jednotlivých linek, respektive spojů. Tím je možné ještě detailněji optimalizovat nasazování konkrétních dopravních prostředků a samotné vedení linek či konkrétních spojů v daný čas (v daném období) ráno/odpoledne; v létě/v zimě. Dynamické jízdní řády a optimalizace přestupních uzlů veřejné dopravy.
Vzorově lze navrhnout například službu (řetězení služeb), která dle svého zaměření (podle cílové skupiny) nabídne různou škálu funkcionalit od vyhledání konkrétního spoje s možností zadání širokého spektra upřesňujících parametrů (specifikace cestujícího, např. invalida, rodiče s kočárkem) až po využití těchto dat a služeb pro samotnou optimalizaci a modelování veřejné dopravy, která je dnes většinou koordinována na krajské úrovni jejím organizátorem. Dále lze např. publikovat informace o poloze daného dopravního prostředku či informace o zpožděních nebo mimořádných událostech.
Publikace těchto dat a služeb může být vhodně spojena s řadou komerčních portálů či služeb, které fungují již dnes (např. jízdní řády městské hromadné dopravy v aplikaci Mapy.cz, IDOS.cz, atd.). Podmínkou je existence a dostupnost uvedených dat a služeb, v ideálním případě standardizovaných a zejména garantovaných. Může se jednat například o data o infrastruktuře veřejné dopravy (podrobné a strukturované informace o zastávkách veřejné dopravy), průběhu linek a jednotlivých spojů veřejné dopravy včetně nasazení jednotlivých typů dopravních prostředků a jejich parametrů (vybavení), údajů o cenách a možnostech kombinace různých typů veřejné dopravy (integrované dopravní systémy, turistické karty atd.). |
Datum vytvoření / poslední aktualizace karty životní události |
03.09.2019 00:00 |
Autor karty životní události (odborný garant) |
Administrátor Katalogu
|
Editor |
|
Datum vytvoření záznamu |
03.09.2019 10:29 |
Záznam vytvořil/a |
Administrátor Katalogu
|
Datum aktualizace |
04.11.2019 19:32 |
Záznam aktualizoval/a |
Administrátor Katalogu
|